måndag 9 mars 2015

J28 Vampire en lite "bortglömd" kärra

(HD)

J 28 Vampire Västerås Aviation Museum 

- Jag hade hört talas om en De Havilland Vampire från England, men visste inte då  (1980) att Sverige hade haft några, förrän jag vid min allra första resa till Chicago (USA) träffade en pilot som varit i Flygvapnet och flugit mestadels J28 och J29.

Det var 1980 under en flygning med SAS 747 (CPH-CHI) som jag fick komma fram i cockpit på ett "studiebesök". Det var tre st där, 1:e styrman, och 2: styrman och 3:e.

Jag pratade mest med 3:e, som jag då uppfattade att han var någon "blandning" av tekniker/radiotelegrafist eller reservpilot....Jag är inte så insatt i Jumbo-flygningarnas besättningar, men i vilket fall så hade han gott om tid att snacka gamla flygminnen och det var då denna kärra kom på tal. På sin tid vid flygvapnet flög han då J28 och senare J29 innan han kom till SAS.

Vad jag förstod så hade han bara goda referenser av båda kärrorna, tror dock att han gillade J28:an mest....mera om detta framöver..håll utkik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar