tisdag 23 december 2014

Julafton Julkalender lucka 24

Lyssna på låten o texten medan du läser!

Julkalender lucka 24 my top 12

My No: 1

Sk 16 (North American Harward/ T-6 Texan)

Foton:  Ur boken Flygvapnets Sk 16/ Peter Liander, foto ovan Rune Holmsell.

Denna kärra ovan med no: 16023 är en Sk 16A NA Harward MkIIB (AT-16) har jag flugit med dels passagerare och dels som"navigatör" 1970. Jag var på Flygvapnets sommarkurs för flygpojkar vid F 11 Nyköping. (Se nedan bildtext). Vår ledare hette då Löjtnant Roland Sterner med honom fick jag vara "navigatör" i baksitsen, flygturen gick över Oxelösund och Sankt Annas Skärgård. Det var på hemvägen vi mötte en S 35:a i luften se tidigare inlägg. Klicka på den grå länken nedan

/

http://flygspectrum.blogspot.se/2014/11/s-35-draken.html

/

Första gången jag flög med henne var med en fältflygare, det blev nästan avancerad flygning. Jag frågade honom om han visste hur en typisk attack mot markmål  går till...

Han svarade att han egentligen inte fick göra detta med passagerare, men han lovade att utföra manövern om jag inte mådde illa.

Sagt och gjort :

 1. Lågflygning över mark mot mål i sikte.

 2. Upptagning 90 grader upp och halvroll från ryggläge till                        

     Attack brant neråt sikta och skjut.

  4. Efter avfyrning , brant upptagning och kraftig sväng höger eller vänster. 

      Ca 4-5 G vid upptagningen. Härligt!            



Lyssna på Ljudet... Underbart!


 

 

  Se glädjen i att flyga med....

  Min kommentar: My top 12

är  MIN lista på Mina Skönaste och Vackraste Kärror som Jag Tycker....Men Det ska vara kärror som jag personligen har någon anknytning till också. Antingen som jag har flugit med som passagerare eller fysiskt  upplevt, t.ex sett på nära håll. Att minimera listan till topp 12 var svårt, mycket svårt.

 Sk 16 har gjort ett starkt intryck och upplevelse att flyga på mig, så starkt att jag nästan hela mitt liv varit aktiv i mitt flygintresse både yrkesmässigt inom civilflyget som meteorologassistent vid SMHI- Malmö Sturup (ESMS) och som vpl. väderbiträde vid F 17 Ronneby (ESDF) tidigare. Jag är nog inte ensam om att dela den upplevelsen, de flesta av WWII piloterna i England och i USA började sin karriär med henne. Vi är många i Sverige också som  kanske  har "muckarflygit", eller bara flugit som passagerare i några av de civila kärrorna i Sverige eller utomlands.

Vacker? Javisst, på sitt eget speciella sätt. Hon är bara ..gooo. Lyssna på motorljudet och smattret från den stora propellern......  Hon började serietillverkas redan i mitten av 1930-talet. Hon har förekommit på nästan alla Svenska Flygflottiljer som sambandsflyg, skolflyg och väderflygning. Ersattes till stor del av Sk 50 på 70 talet.

  Jag kommer med all säkerhet att lägga ut flera filmer med denna dam framöver, då hon ständigt fascinerar många ännu.

My Top 12 :

1. Sk 16 (North American Harward/ T-6 Texan)

2. Supermarine Spitfire

3.  JAS 39 Gripen (SAAB)

4.  SAAB 37 Viggen

5. Tp 84 Hercules (C-130)

6. S 35 Draken (SAAB)

7.  F-15 Eagle

8.  F-104 Starfighter

9.  MD-81

10. F-4b Phantom

11.  DC-3 / P51D Mustang

12.  PA-28 Cherokee / SAAB Safir Sk 50

Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla  äldre inlägg, där finns många godbitar.

Jag finns också på Facebook : Adress i rutan längst upp till höger. /Rolf


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar