måndag 17 november 2014

MD-81

My Top 12:

No 9.

MD-81-82-83                       (Fin film i HD)

Min kommentar:

Jag kan bara inte undvika denna kärra som jag sett och upplevt på så nära håll i nästan 20 år på Malmö-Sturup (ESMS) och många är piloterna jag väderbriefat där...

Att detta motorljud och denna sköna dam förblir i mitt minne förevigt  kan inte föenekas.

Någon närmare presentation är väl ganska överflödig, då denna dam en gång har tillhört  grundstommen i SAS flygplansflotta. Är nog ersatt idag av olika typer av 737.or

Har flugit som passagerare många gånger, men har nog aldrig upplevt någon annan kärra ha ett sånt "drag" vid takeoff som MD-81.

Likaså stiger hon som en raket och detta utan EBK....

Skön och fin kärra i luften, klarar av det mesta i vädersituationer,  såsom sidvind och minima på ner till 250 m sikt (RWR) och ibland därunder.

Skönhet: Javisst! Skönare kärra finns nog inte bland passagerarflyget tycker jag .

 Ser "snäll och trivsam" ut på marken också. 

Kuriosa: SAS har som många andra flygbolag namngivit alla sina kärror.

Alla har efternamnet VIKING.... och Förnamnen är givetvis alla Skandinaviska.

Således finns eller fanns det en... ROLF VIKING Tror att den är/var norsk eller svensk.

ROLV VIKING  finns, den är Norsk. då dess beteckning börjar LN-XXX

Kvinnonamn finns också. En har jag sett, hon heter YLVA VIKING. Svenska tror jag, Börjar  iallafal med SE-XXX . Danska ÅGE VIKING tex.

Betekninng på de danska kärrorna är OY-XXX.

Landbeteckningen står alltid först en eller två bokstäver, sen regbeteckning.

Alla Amerikanska kärror börjar med N-XXXX

Vid  all flygradio-kommunikation använder SAS:  Scandinavian -XXX

 

Kärran i Filmen ovan Är Norsk och har beteckingen: LN-RMR, vad hon heter går ej att se  då hennes namn står på högra sidan under cockpit-rutorna .

  Kärran här ovan är Dansk och har beteckningen OY-KHG

My Top 12 so far:

1. ?

2. ?

3. ?

4. ?

5. ?

6. ?

7. ?

8. ?

9.  MD-81

10. F-4b Phantom

11.  DC-3 / P51D Mustang

12. PA-28 Cherokee / SAAB Safir SK-50 

 

Kom gärna med kommentarer och egna förslag, och kolla  äldre inlägg, där finns många gobitar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar